„V predvečer Lammasu privolaj kúzla,
do kníh kúziel napíš naše zaklínadla,
v naších aurách modrý tieň chráň,
Babicu a čarodeja Ty stráž a bráň.“
Príbeh sviatku Lughnasadh
Lammas/Lughnasadh je jedným z veľkých sabatov kola roka, ktorý je 1. Augusta. Tento sviatok sa nazýva Lughnasadh alebo Lammas a je časom prvej žatvy, kedy jarné rastliny vädnú, zhadzujú plody alebo vypúšťajú semená, čo slúži k ďalšiemu zaisteniu úrody. V mystickej rovine sa to deje aj Bohu, ktorý stráca svoju silu, ako sa slnko vzďaľuje každým dňom na Juh a noci sa predĺžujú. Bohyňa sleduje ako Boh umiera a zároveň sa blaží myšlienkou, že pretrváva v jej lone ako dieťa. Lughnasadh, tiež známy ako Lammas nesúvisel vždy kokrétne s týmto dňom. Prapôvodne sa prekrýval s prvými žatvami. Ako beží letný čas, Wiccania si pripomínajú jeho teplo a hojnosť konzumovaním jedla. Každé jedlo je aktom spolužitia s prírodou a pomáha nám uvedomiť si, že nič v tomto vesmíre nie je nemožné. Ďalšou legendou o sviatku Lughnasadh je, že Boh je na vrcholu svojích síl a práve v túto chvíľu prichádza Bohyňa, aby jeho krvou pokropila Zem. Z posvätnej krvi Boha, ktorá dopadá na Zem, vyrastie úroda pre ľud. Boh vie, že sa musí obätovať pre blaho ľudu, neumiera však nastálo, ale v podsvätí odhaľuje mystérium smrti a znovuzrodenia, pretože sa zase znovuzrodí z lona Bohyne. Lughnasadh je zároveň oslavou plodnosti Matky Zeme a hojnosti, ktorú nám dáva.
Pohanska tradícia
Starý rímania oslavovali v lete (23.Júl) neptunálie, na počesť riečneho a morského boha Neptúna. Najväčší letný sviatok Germánov sa nazýval Lammas (Bochníková omša) a v keltskej tradícii je to Lughnasadh, ktorý je vlastne pripomienkou výnimočnej svadby, keď si keltský boh poľnohospodárov Lugha vzal za ženu Bohyňu Zeme. Kelti prosili Lugha o bohatú úrodu a odpustenie za to, že zberom pripravia rastliny o život. Z prvých pozbieraných klasov sa piekol Lughnasadhový chlieb. Ľudia si tiež pripravovali koláč z ovsa, ktorý jedli spoločne s priateľmi. Počas Lughnasadhu však prebiehali aj prípravy mladých dvojíc na uzatváranie manželstva. Snúbenci si preložili ruky cez kameň s dierov uprostred, a tým pred poločenstvom sľúbili, že spolu vydržia rok a deň. Po tomto čase sa mohli rozhodnúť, či spolu zostanú, alebo pôjde každý svojou cestou. K žatve patrili aj obetné dary pre rôzne božstvá úrody a plodnosti vo forme kohúta alebo zabitia barančeka. Na poli sa tiež nechávalo pár stebiel obylia, pre koníka Božského otca v nadväznosti na mytologické postavy otcovských bohov, ktorý jazdili na bájnych koňoch (napríklad Severský boh Odin a jeho kôň Sleipnir).
Traduje sa že 15. Augusta na Marianský sviatok niektoré byliny majú výnimočnú liečivú silu. Na tento deň sa zbierala aj kytica proti blesku a v jej strede bol žltý divozel a okolo neho sa pridávalo sedem, alebo devät ďalších bylín (ľubovník, zemžlč, harmanček, myší chvost, palina, valériana, arknika, rozmarín, šalvia, mäta prieporná, tymián). Byliny bolo potrebné nazbierať ešte pred východom slnka a nesmeli sa odrezať kovovým nástrojom, pretože by im bola odobratá liečivá moc. Táto kytica sa dávala aj chorému dobytku pri kŕmení a rovnako ho chránila pred zlými energiami. Pri búrke sa z magickej kytice hádzal kúsok do ohňa, ako obäta na ochranu domu pred bleskom.

Obilná bábika
Z posledných stiebiel sa vyrábali bábiky často nazývané ako Obilné Matky, ktoré v čarodejníctve predstavujú plodnosť Bohyne. Symbolizujú hojnosť a pokladali sa na oltár a slúžia pri ceremóniach a obradoch Lammasu. Taktiež reprezentujú archetyp ženy Matky, ktorý sa oslavuje v tomto období. Iná tradícia ich používa na prenesenie energií z človeka na túto bábiku, ktorá sa potom vhadzuje do posvätného ohňa na zlomenie počarovania, vyliečenie ochorenia, alebo iné.

Lammasový rituál
Vytýčte si oltár, ktorý môžete pokryť hnedým, zlatým, alebo žltým obrusom a ozdobte ho obilnými klasmi a úrodou prvej žatvy (napríklad kukuricou, steblami alebo ovocím). Taktiež na oltár môžete umiestniť letné kvety, ako napríklad slnčenice, alebo poľnú kyticu. Na oltár sa taktiež umiestňuje figúrka Boha zhotovená z chleba, ktorá reprezentuje mužský archetyp Boha Lughna. Táto figúrka sa pokladá na pravú stranu oltára. Na ľavú stranu oltára môžete umiestniť slamennú bábiku, reprezentujúcu Bohyňu Matku a archetyp ženy a plodnosti. K týmto archepytom Bohyne a Boha môžete umiestniť oltárne sviece – pre Bohyňu bielu a pre Boha čiernu sviecu. Do stredu oltára umiestnite buď zlatú, alebo hnedú sviecu, ktorá reprezentuje energiu sviatku Lammas.
Postup rituálu – Pred začatím každého rituálu je potrebné si vytvoriť ochranný magický kruh. Tento kruh vytvoríme evokáciou – vyvolaním štyroch živlov (oheň – juh, voda – západ, vzduch – východ, zem – sever) podľa Wiccanskej tradície stavania kruhu. Môžeme sa postaviť na danú svetovú stranu, ku ktorý jednotlivý živel pripadá a vysloviť: „Ó duchu severnej strany, pradávna sila Zeme, voláme ťa do nášho kruhu.“, takýmto spôsobom vyvolávame všetky štyri živly. Následne sa zapáli biela svieca Bohyne a zarieka sa:
„Vítam ťa Velká Matka, vzívam tvoju plodnosť a tvoju hojnosť, požehnaj ma a tak sa staň!“
Potom sa zapalí prava svieca oltára, ktorá reprezentuje mužskú energiu Boha a zarieka sa:
„Vítam ťa Lugha, vzívam tvoju energiu hojnosti a obety, požehnaj ma a tak sa staň!“
Ako posledná sa zapáli stredová svieca na oltári (zlatá, alebo hnedá) a zaklínam:
„Vzývam energiu a silu Lammasu, plodnosť a hojnosť Velkej Matky a silu a moc otca Lugha, aby mi priniesli hojnosť, plodnosť a silu na všetkých úrovniach bytia a tak sa stať!“
Následne zoberieme upečený Lughnasadov chlieb do rúk, pozdvihneme ho k oltáru a odriekame:
„Toto je čas prvej žatvy, v ktorej nám dávaš plody prírody, ó Velká Matka, ďakujem ti za tvoju štedrosť a hojnosť, buď požehnaná a žehnaj mi. Sám Boh sa nám dáva, aby sme mohli žiť. Bohyňa žiary nad nami a naše srdce plní radosťou, tak sa staň!“
Na záver môžeme z tohoto požehnaného chleba dať trocha pre iných, ktorým chceme priniesť požehnanie Lammasu. Na úplnom konci uzavreme rituál, poďakujeme živlom a všetkým duchom, s ktorými sme pracovali.

Lughnasadhov írsky chlieb (recept):
- 1 hrnček (250 ml) hladkej múky
- 1 hrnček ovsenej múky
- 2 hrnčeky tmavej žitnej múky
- 2 hrnčeky svetlej žitnej múky
- 1 až ¼ čajovej lyžičky vinného kameňa (v obchodoch zo zdravou výživou ho dostanete ako „kypriaci prášok bez fosfátov“)
- 1 až ¼ čajovej lyžičky jedlej sódy
- ½ čajové lyžičky soli
- 1 čajova lyžička krupice
- 2 a ½ hrnčeka kysaného (acidofilního) mlieka

Zamiešajte všetky prísady okrem mlieka a zmes dobre premiešajte. Postupne pridavajte mlieko a dôkladne miešajte. Cesto by malo byť lepkavé, ale nie drobivé a musí dobre držať pohromade. Pokiaľ sa cesto drobí, pridávajte po troškách mlieko (alebo aj vodu). Cesto premiestnite na vál a 15 minúr dôkladne rukami spracuvávajte. Pokiaľ Vám stačí dych, môžete pritom recitovať obľúbený šant (o slnku, Bohu, lete), chlebu to dodá spolu s rúčnou prácou magickú energiu. Vypracujete cesto do požadovaného tvaru, položte na plech vyložený papierom na pečenie. Na povrch chleba môžete vyriť ostrým nožom tri hlboké ryhy. Povrch potrite trochou smotany, alebo rozspusteným máslom. Chlieb pečte v trúbe rozohratej na 200 °C 45 až 50 minút.